Yoga

Yoga lessen

Onze yoga lessen zijn voornamelijk Yin Yoga in combinatie met Hatha / Yin Yang Yoga.

Wat is Hatha yoga?
Er zijn veel verschillende soorten yoga maar de basis van alle yoga is de hatha yoga.
Yoga streeft naar vereniging van lichaam, geest en ziel, balans in denken en voelen.
Het is een praktische yoga vorm van diverse houdingen waarbij kracht, ontspanning, beheersing van lichaam en de ademhaling centraal staan.
Je maakt gebruik van je adem in het ritme van de beweging.
De les kan bestaan uit staande, zittende en liggende houdingen.
In principe kan iedereen met de lessen mee doen en plezier beleven aan het beoefenen van yoga.
Het is een populair middel om te onthaasten en stress te verminderen.
De combinatie van Yin yoga met Hatha yoga geeft een mooie diepe uitwerking

Wat is Yin Yoga?
De lessen bestaan voornamelijk uit yin yoga, waarbij je niet zozeer de aandacht richt op de spieren maar op het strekken van je bindweefsel.
In je bindweefsel liggen de energie banen, je meridianen die je tijdens het strekken van een houding in balans brengt.
Bij Yin yoga maak je gebruik van een langere ontspannen houding van ongeveer 5 -8 minuten, waarbij je bepaalde meridianen optimaal gaat strekken, deze zijn verbonden met je organen.
Hierdoor nodig je de natuurlijke, inwendige levensenergie, de Chi uit om te gaan stromen. De houdingen van de Yin yoga zijn haast meditatief waardoor je rust en ruimte ervaart, ontspanning en balans, je gaat uit je denken en je komt aan bij jezelf, bij je eigen bodem, je eigen basis. De houdingen dragen bij aan een goede mentale en lichamelijke gezondheid.
Na mate we ouder worden droogt het bindweefsel wat meer uit, het wordt stugger en we worden stijver en we krimpen zelfs iets. Door de houdingen van de Yin yoga wordt het stofje “Hyaluronzuur” aangemaakt wat er voor zorgt dat het bindweefsel van meer vocht en vitaliteit voorzien wordt.
De gewrichten blijven hierdoor flexibel en soepel, het geeft minder kans op botbreuken en het versterkt het immuunsysteem, we stellen het verouderingsproces wat langer uit en we voelen ons vitaler. De houdingen zijn prettig, geeft ontspanning met een bijzonder diepe uitwerking. Voor jong en oud te volgen, je hoeft geen ervaring te hebben om mee te kunnen doen.

De effecten van yoga 
Het regelmatig beoefenen van yoga geeft souplesse en lenigheid in je lichaam, balans in je meridianen.
Je spieren, gewrichten en je bindweefsel worden soepel en krachtiger.
De houdingen, de ademhaling, en ontspanning technieken leren je met aandacht aanwezig te zijn in jezelf.
Yoga geeft je het gevoel van rust, balans en evenwicht, kracht en gezondheid in je lichaam, het geeft ruimte in de adem, ruimte in je gevoel en in je bewustwording.

Lesdagen en groepen
De lessen worden het gehele jaar door gegeven behalve in de kindervakanties.
We werken met groepen van maximaal 11 personen.
Om mee te doen heb je gemakkelijk zittende kleding nodig, een badlaken voor over de aanwezige yoga mat, een handdoek voor over de aanwezige yoga rol en een kussensloop voor om het ronde yoga poefje. Een fleece dekentje of vest voor de eind ontspanning is wenselijk.
De les duurt 5 kwartier.

Yoga lessen (groepsles)


Maandag
Tijd: 16.30 – 17.45 uur
Tijd: 19.00 – 20.15 uur
Tijd: 20.15 – 21.30 uur

Woensdag morgen
Tijd: 8.45 – 10.00 uur
Tijd: 10.15 – 11.30 uur

Locatie: Cornwerd.

Voor de yoga lessen gebruiken we een stempelkaart van 12 lessen, dat is per kwartaal een kaart voor €125,- Hiervan mag je 2x een les kosteloos missen. Ben je vaker afwezig dan wordt dit wel door berekend. In kindervakanties is er geen les en wordt dit ook niet berekend. Je mag een les inhalen in een andere groep.  Een losse les kost €11,-

Zie ook bij Retraite yoga weekenden, mocht je een aantal dagen willen genieten van Yoga en meditatie.

Yoga

Yoga